Graphic Design in the Digital Age: Introduction and Utilization
Keywords:
Graphic Design, Visual Literacy, Digital Training, Canva, Community ServicAbstract
With the development of digital technology, the way people interact, work, and create has changed. Because of the ability to convey messages visually effectively, graphic design is one of the essential skills in the digital era. Unfortunately, not all groups of people understand or have access to this skill. The purpose of this community service event is to introduce the basics of graphic design and how to use it in the digital era to the general public, especially young people at Taman Baca Perigi, Depok. A hands-on, interactive, and participatory training approach was used to carry out the activity on May 4, 2025. Some of the materials taught included design concepts and basics, an introduction to web-based design tools such as Canva, and a simple content design practice session. The results of the activity showed that participants better understood the concept of graphic design and were better able to use their own design applications. In addition, participants realized how important design is to support education, campaigns, and digital communication. This training also encouraged participants' interest in the world of visual design. It is hoped that this activity will improve the visual literacy of the community and provide opportunities for designers to utilize their abilities to face digital challenges in the future.
References
Aditya, R., & Susanto, H. (2022). Pemanfaatan Desain Grafis dalam Meningkatkan Daya Tarik Konten Digital pada Media Sosial. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, 11(2), 45–53.
Amelia, L., & Hidayat, A. (2023). Analisis Penerapan Prinsip Desain Grafis pada Konten Edukatif di Instagram. Jurnal Desain Komunikasi Visual Nusantara, 6(1), 30–38.
Ananda, Y., & Rahmawati, S. (2021). Pengaruh Literasi Visual terhadap Kreativitas Siswa dalam Mendesain Poster Digital. Jurnal Pendidikan Seni dan Desain, 10(1), 67–75.
Arifin, B., & Gunawan, R. (2022). Implementasi Canva sebagai Media Pembelajaran Desain Grafis di Sekolah Menengah. Jurnal Edukasi Teknologi Informasi, 7(3), 92–101.
Azizah, N., & Prasetyo, R. (2021). Peningkatan Kompetensi Mahasiswa melalui Pelatihan Desain Grafis Berbasis Proyek Menggunakan Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Cendekia, 3(2), 112–120.
Darmawan, D., & Putri, I. (2021). Strategi Komunikasi Visual pada Media Sosial Melalui Desain Grafis Interaktif. Jurnal Ilmu Komunikasi Digital, 4(2), 77–84.
Fauzan, M., & Lestari, R. (2022). Efektivitas Media Canva dalam Pembelajaran Daring Desain Komunikasi Visual. Jurnal Pendidikan Multimedia, 9(1), 25–33.
Handayani, T., & Mulyadi, D. (2023). Peningkatan Literasi Digital melalui Kegiatan Pelatihan Desain Grafis di Komunitas Literasi. Jurnal Abdi Masyarakat Informatika, 5(1), 43–50.
Hapsari, N., & Yulianto, T. (2021). Tren Desain Grafis dalam Komunikasi Visual Digital pada Era Pandemi. Jurnal Riset Komunikasi dan Media, 6(2), 56–63.
Iskandar, A., & Dewi, K. (2022). Pemanfaatan Desain Grafis untuk Branding Produk UMKM Berbasis Digital. Jurnal Ekonomi Kreatif dan Inovasi, 4(3), 66–75.
Kurniawan, T., & Safitri, E. (2023). Desain Grafis sebagai Strategi Branding Personal di Media Sosial. Jurnal Desain dan Komunikasi Visual, 8(1), 15–22.
Lestari, D., & Nugroho, A. (2021). Model Pelatihan Desain Grafis untuk Pemula Menggunakan Canva di Komunitas Belajar. Jurnal Pengabdian Literasi Digital, 2(2), 87–95.
Maulida, H., & Pratama, Y. (2022). Integrasi Teknologi dan Desain Grafis dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 34–41.
Nugraha, R., & Wulandari, M. (2023). Penerapan Desain Grafis Minimalis untuk Meningkatkan Efektivitas Komunikasi Visual. Jurnal Estetika Desain, 9(2), 58–66.
Putri, S., & Hamdani, R. (2021). Canva sebagai Solusi Alternatif Pengajaran Desain Grafis di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 3(1), 21–29.
Rachman, A., & Yunita, R. (2022). Membangun Literasi Visual Remaja Melalui Program Pelatihan Desain Grafis Berbasis Komunitas. Jurnal Komunitas Kreatif, 7(3), 104–112.
Sari, M., & Darma, F. (2023). Desain Grafis dan Transformasi Digital dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Digital, 5(1), 48–55.
Siregar, F., & Sembiring, E. (2021). Efektivitas Penggunaan Canva dalam Proyek Pengabdian Masyarakat di Wilayah Perkotaan. Jurnal Pengabdian Informatika dan Teknologi, 2(2), 73–80.
Wardana, B., & Saputra, L. (2022). Komunikasi Visual di Era Digital: Tantangan dan Inovasi dalam Desain Grafis Kontemporer. Jurnal Ilmu Desain dan Teknologi Visual, 5(2), 61–69.
Yuliana, T., & Hidayat, F. (2023). Analisis Kebutuhan Literasi Desain pada Generasi Z di Lingkungan Komunitas Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Digital, 4(1), 11–19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anita Herlinda Siregar, Bob Zimazanya, Alicia, Siti Nurjanah, Rachel Martina Etikasari Sandehang (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
License: Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).




This work is licensed under a